Саморозвиток вчителя математики

Петренко Ю.В., вчитель математики
Новокочубеївської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Чутівської районної ради Полтавської області

Самоосвіта вчителя є необхідна умова професійної діяльності педагога. Суспільство завжди пред'являло, і буде пред'являти до вчителя найвищі вимоги. Для того щоб вчити інших потрібно знати більше, ніж всі інші. І ці знання не повинні обмежуватися предметом і методикою його викладання. Учитель повинен бути в курсі передових технологій, мати знання в різних сферах суспільного життя, орієнтуватися в сучасній політиці, економіці та інше. Учитель повинен вчитися всьому постійно, тому що сама його робота пов'язана з постійним оновленням. Щороку до вчителя приходять нові учні, що несуть із собою новий етап розвитку суспільства. Він перший стоїть на порозі завтрашнього дня.
Саме тому основною метою самоосвіти є досягнення бажаного рівня професійної компетентності шляхом оновлення та удосконалення наявних у фахівця знань, умінь і навичок.
Самоосвіта вчителя: чи потрібна вона? Що може мотивувати вчителя займатися самоосвітою? Декілька означень самоосвіти.
Самоосвіта – це потреба, яка захищає особистість від інтелектуального зубожіння, це усвідомлений процес пізнавальної діяльності, це вдосконалення будь-яких якостей людини або його навичок.
Самоосвіта – самостійний спосіб отримання знань в певній галузі науки, мистецтва, техніки, політичного життя, культури, ремесла.
Самоосвіта – риса характеру наполегливих осіб, позбавлених з якихось обставин можливості отримати систематичні знання у відповідному навчальному закладі (бідність, дискримінація за національною чи релігійною ознакою, географічна віддаленість від освітніх чи культурних центрів, фізичне каліцтво при наявності доброї пам'яті і наполегливості в отриманні знань тощо). Самоосвіта в цих випадках ще й засіб виховання, загартування характеру, перевірка можливостей дорослішаючої особи.
Самоосвіта – це  навчання, яке планується та здійснюється самостійно.
Самоосвіта – це безперервний процес саморозвитку та самовдосконалення педагогів.
Самоосвіта вчителя є основною формою підвищення педагогічної компетентності, яка складається з удосконалення знань та узагальнення педагогічного досвіду шляхом цілеспрямованої самоосвітньої роботи.
Здатність до самоосвіти не формується у педагога разом з дипломом або за наказом. Цьому теж треба вчитися. А чи можна навчити творчості? Виявляється, ні: здатність до самоосвіти у дорослої людини можна розвинути лише у виняткових випадках.
Процес самоосвіти вчителя на практиці часто проходить стихійно і безсистемно або ж під тиском адміністрації чи методиста. Ні той, ні інший варіант не дає ефективного результату. Здатність до самоосвіти не формується у педагога разом з дипломом або за наказом. Цьому теж треба вчитися.
З чого ж треба почати?
Перш за все, вчитель має визначитися зі своїми інтересами. Саме вони повинні стати фундаментом його розвитку. Звичайно, можна змусити людину робити те, що йому не подобатися, але в самоосвіті це буде мов крапля води, що падає у розпеченій пустелі на пісок - вона встигне випаруватися, навіть не досягнувши мети. Інтерес - це те, що задасть тонус всієї самоосвітньої діяльності.
Зрозумівши свої інтереси в даний період часу, вчитель має визначитися з напрямками своєї роботи у поточному році. Ці напрями залежатимуть від навантаження, від того, чи є класне керівництво, гурток, факультатив і т. п. Після цього бажано вивести для себе проблему, яку потрібно опрацювати. Проблема та напрямки роботи повинні визначати напрями самоосвітньої діяльності. Ось деякі з них:
·     Професійний (предмет викладання)
·     Психолого-педагогічний (орієнтоване на учнів та батьків)
·     Психологічний (імідж, спілкування, мистецтво впливу, лідерські якості та ін.)
·     Методичний (педагогічні технології, форми, методи і прийоми навчання)
·     Інтелектуальний (орієнтовано на поповнення загальноосвітніх знань)
·     Інформаційно-комп'ютерні технології (ознайомлення і придбання навичок роботи з новими технологіями)
·   Духовний (мистецтво театральне, образотворче, вокальне, танцювальне, фотографування, відео зйомка)
·     Охорона здоров'я і спорт (розвиток фізичної форми)
Чому я вибрав напрямок «інформаційно-комп’ютерні технології»?
На сьогоднішній день дуже зростає роль системи освіти як інструменту адаптації молоді до самостійного життя та пошуку шляхів власного життєвого успіху. І цей шлях, як свідчить досвід йде через перехід від традиційної моделі освіти до сучасної моделі освіти, за умов якої формується партнерство вчителів та учнів по формуванню у молоді якостей, що роблять її спроможною стати менеджером власного майбутнього. При цьому головним є формування навичок роботи з традиційними та віртуальними інформаційними джерелами, знаходження креативних рішень, вміння працювати в команді, використовувати знання для вирішення практичних завдань, вміти реалізовувати проектні технології, презентувати себе та свої результати за умов конкуренції, мати постійну потребу в самоосвіті, відчувати свою перспективу в житті громад.
 «Справжню роль комп'ютера можна виявити то­ді, коли він стане справжнім навчальним знаряд­дям у руках учня», - стверджує Пат Нолан. Але спочатку комп'ютер повинен стати ін­струментом учителя, чарівною валізкою, яка з лег­кістю відкривала би шлях до знань його вихован­цям. На сьогоднішньому етапі учень в більшості ви­падків володіє комп'ютером краще за вчителя.
Як здолати бар'єри, що стоять між учителем та комп'ютером?
У першу чергу, необхідно якнайшвид­ше досягнути загальної комп'ютерної грамотності пе­дагогів. Для цього в системі курсів підвищення ква­ліфікації повинен бути обов'язковий блок для всіх без винятку вчителів.
З 2007 року  викладаю курс лекцій в ПОІППО для вчителів математики за темою «Методика впровадження у навчально- виховний процес ЗНЗ електронних засобів навчального призначення при навчанні математики». Під час лекцій ознайомлюю вчителів з можливостями ІКТ та методикою їх впровадження у навчально-виховний процес. Зокрема, на прикладі ЕЗНП «Математика, 5, 6 класи», «Алгебра, 7-11 класи», «Геметрія, 7-11 класи», програми «Advanced Grapher» та ін.
Але враховуючи, що по­чатковий рівень володіння комп'ютером у вчителів різний, необхідно, щоб кожен вчитель математики, перед тим як їхати на курси підвищення кваліфікації, пройшов курси «Основи комп’ютерної грамотності» при школі, які може провести шкільний вчитель інформатики або освоїти даний курс самостійно за відповідними посібниками, наприклад Є.А.Шестопалова «Основи комп’ютерної грамотності». Такий почат­ковий курс допоможе кожному вчителю, так би мо­вити, знайти себе у цьому середовищі, спробувати свої сили, відчути свої можливості і можливості ком­п'ютера. Звичайно, заставити вчителя не можна, але дати можливість спробувати просто необхідно.
Для того щоб щось змінилося у ставленні до ІКТ, у навчанні в більшості вчителів, на мій погляд, не­обхідно зробити кілька кроків.
  1. Надати реальний, а не декларативний, доступ до комп'ютерів кожному вчителю, особливо в позаурочний час.
  2. Створити умови для активного живого обміну досвідом між учителями, які починають використо­вувати ІКТ на уроках, і тими, що вже ефективно це роблять.
  3. Розробити державний стандарт інформаційної компетентності педагогів, що враховувався би під час атестації педагогічних кадрів.

 Мій власний шлях до саморозвитку.

Назва документа
Зміст
Виданий
ким
коли
Свідоцтво
№АА-155
про присвоєння кваліфікаційного рівня з робітничих професій
Розряд – 5
4112 Оператор комп’ютерного набору
ТОВ Міжнародний центр технічної освіти «Радіоімпульс»
18.09.2002 р.
Свідоцтво
Прослухав заочний курс навчання за програмою «Комп’ютерна азбука» та оволодів матеріалами з наданням права їх самостійного застосування на практиці
ЄШКО
1999 р.
Свідоцтво
Прослухав заочний курс навчання за програмою «Як почати власну справу» та оволодів матеріалами з наданням права їх самостійного застосування на практиці
ЄШКО
2004 р.
Сертифікат POLI/268 PT
Про успішне завершення 48-годинного курсу за програмою «Intel «Навчання для майбутнього» з використання ІКТ при викладанні предметів відповідно до Державного стандарту загальної середньої освіти
Intel Інновації в освіті
05.12.2004 р.
Сертифікат
Участь у Всеукраїнському семінарі-тренінгу для методистів математики обласних ІППО та вчителів математики «Методика інтегрованого вивчення економіки в шкільному курсі математики»
МОН України
Українська рада з економічної освіти
Національна рада з економічної освіти (США)
ПОІППО
13-17.04.2007
Сертифікат
№ 143
Засвідчує успішне виконання програми, готовність до проведення тренінгів та викладання курсів за вибором «Основи візуального програмування», «Основи веб-дизайну», «Основи Інтернету».
ПОІППО
17.07.2009
Сертифікат №645
Засвідчує успішне виконання програми, готовність до проведення тренінгів та викладання курсів за вибором  «Основи комп’ютерної графіки», «Основи створення комп’ютерних презентацій»
ПОІППО
20.08.2010
Сертифікат
121212
Успішно пройшов сертифікаційний тест «Курс Microsoft із цифрових технологій»
Microsoft
2011 р.
Сертифікат майстер-клас
№0061
Пройшов навчання за курсом «Microsoft Excel у профільному навчанні»
МОН, молоді та спорту України
20.06.2011 р.
Сертифікат №941
Засвідчує успішне виконання програми, готовність до проведення тренінгів та викладання курсів за вибором  «Інформаційний працівник»
ПОІППО
09.08.2011
Сертифікат
Пройшов інтенсивний курс для керівників навчальних закладів «ФлешМоб02 «Атестація без проблем» на якому прослухано 21 годину лекційних, практичних та інтерактивних занять. Опановано технологію педагогічної кваліметрії та освітнього моніторингу
Дистанція Академія під кер. О.Єльникової
20.03.2012
Сертифікат №PL-17/1155
Успішно виконав програму майстер-класу «Основи баз даних»
ПОІППО
08.10.2012
Сертифікат №ВС-2935
Про успішне завершення 44-годинного оновленого очного курсу за програмою Intel «Навчання для майбутнього»
(версія 10.1)
Intel, Національний проект «Відкритий світ»
31.10.2012
Сертифікат
Спираючись на передові педагогічні добутки, опубліковані на шпальтах журналів «Видавничої групи «ОСНОВА», підвищував свій фаховий рівень, займався самоосвітою й використовував його у своїй професійній діяльності
Видавництво «Основа»
2012 р.
Сертифікат
Учасник практичного семінару «Набір інструментів сучасного вчителя» 10-11 травня 2013р.
Дистанція Академія під кер. О.Єльникової
11.05.2013
Сертифікат А2870А3ВCFA
Успішно пройшов тестування на знання продуктів Microsft Office 2010 і продемонстрував рівень знань Office GURU, отримавши 17 балів із 20.
Microsft
2013
Бронзовий сертифікат
За навчальні відеопрезентації «Арифметична прогресія». Алгебра, 9 клас.
Відеошкола Elnik El@Tube
2014
Сертифікат
За активну участь у вебінарі "Оптимізація навчального процесу в умовах інформаційного перевантаження"
Всеукраїнський педагогічний марафон "Суспільний діалог: актуальні питання освіти"
2014
5-20 червня
Сертифікат №50
Успішно пройшов дистанційний курс «Планшети і смартфони у навчанні» (1-17 грудня 2014р.) та ознайомився з особливостями організації мобільного середовища навчання
м. Київ, авторські тренінги та дистанційні курси з ефективного використання ІТ в освіті
19.12.2014
В даний час працюю над темою «Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій при вивченні математики». Девізом своєї роботи вважаю слова «Щастить тим, хто робить зараз те, що інші тільки збираються робити». Проходжу курси «Базові сервіси Google для навчання» https://teachermooc.appspot.com/unit?unit=1&lesson=30 від фірми Google та «Оптимізація ІКТ-інструментів оцінювання», «Підвищення ефективності навчання за допомогою Інтернету», «Застосування технологій співпраці у викладанні та навчанні», «Встигати більше з ІКТ-інструментами» від фірми Microsoft за програмою «Партнерство у навчанні» https://www.educatornetwork.com/Sites/PD/ProfessionalDevelopment/Educators/Courses/TwtBasic/MyLearning?lang=Ukrainian
З 2003 по 2008 р.р. виконував експериментальну роботу над проблемою «Модульно-рейтингове викладання математики в системі особистісно-орієнтованого навчання»
Результати експериментальної роботи:
  • комп’ютерна програма «Рейтингове оцінювання»;
  • стаття «Практична робота до теми «Розв’язування трикутників» з геометрії (9 клас)»;
  • стаття «Модульно-рейтингове викладання математики в системі особистісно-орієнтованого навчання»;
  • стаття «Рейтингова система атестації з використанням електронних таблиць Microsoft Excel»;
  • брошура «Діагностика навчальних досягнень учнів 9 класу з математики»;
  • комп’ютерна програма для моніторингових досліджень рівня знань учнів 9 і 11 класів з математики Полтавської області.
З 2008 року по 2013 рік виконував експериментальну роботу над проблемою «Методика викладання математики з використанням інформаційно-комунікаційних технологій»
Результати експериментальної роботи:
  • апробація та впровадження у навчально-виховний процес електронних засобів навчального призначення: «Математика, 5 клас», «Математика, 6 клас»,«Геометрія, 7 клас», «Геометрія, 8 клас»;
  • презентації для підтримки курсу математики за допомогою офісних програм;
  • діагностика навчальних досягнень за допомогою комп’ютерної тестуючої програми MyTest;
  • презентації, за допомогою яких вчителі математики навчаються працювати з програмою Advanced Grapher, «Динамічна геометрія» та створювати веб-сайти на Google;
  • курс лекцій в ПОІППО на тему:
  • "Використання електронних засобів навчального призначення у навчально-виховному процесі при навчанні математики" для вчителів математики;
  • "Впровадження інформаційних технологій в управлінській діяльності" для заступників директорів шкіл та директорів шкіл;
  • навчально-методичний посібник «Уроки математики у школі з використанням електронних засобів навчання». Розміщений на сайті «Математична освіта Полтавщини»;
  • стаття «Тестові завдання для перевірки теоретичних знань». Газета «Математика» №42-43 (726-727), листопад 2013.
З 2013 року виконую експериментальну роботу над впровадженням методики перевернутого навчання.
Результати експериментальної роботи:
  •           З 2012 року учасник Елітного цифрового клубу педагогів України та слухач вебінарів Дистанційної Академії Єльникової О.В.;
  •           27.06.2013. Україна. Виступ на Всеукраїнському вебінарі "Зіркове літо" на тему "Використання хмарних технологій при проведенні обласного моніторингу якості математичної освіти та атестації педагогічних працівників школи";
  •           «живі» презентації з математики для учнів 10-11 класів.
З 2004 року працював над експериментальною роботою «Апробація електронних засобів навчального призначення з математики». Випустив збірку статей на такі теми: «Проблема мотивації педагогів до використання ІКТ у навчальному процесі», «Використання електронного підручника за умов класно-урочної системи», «Використання мультимедійних презентацій у навчальному процесі», «Контрольно-діагностична система Test-W2», «Створення тестових завдань».
Участь в обласних семінарах дали змогу зустрітися з авторами новітніх підручників з математики: Бродським Я.С. (2005, Лохвиця), Шкілем М.І., Якірем М.С.(2007, Розсошенці), Голобородьком В.В. (2009, Лубни) та побувати на могилі М.В.Остроградського (2006, Козельщина).

Кожна діяльність безглузда, якщо в її результаті не створюється якийсь продукт, чи немає будь-яких досягнень. Усі результати повинні десь фіксуватися. Я для себе вирішив, що це буде мій власний блог (http://yurij71.blogspot.com/). Сторінка «Моя атестація» містить під сторінки «Візитка», «Творча книжка» та «Методична картка». Сторінка «Творча книжка» містить розділи про методичну роботу в школі, на районному, обласному, всеукраїнському та міжнародному рівнях. Розділи цієї сторінки допомагають мені впорядкувати досягнення та побачити напрямки діяльності, які були основні у поточному між атестаційному періоді.
Не треба тягнути заповнення розділів до закінчення учбового року. З досвіду знаю, що багато чого забувається, тому краще записувати усе відразу, при чому не залишаючи поза уваги усякі дрібниці. Саме це допоможе вам зрозуміти, як багато робить вчитель навіть не замислюючись над тим, чи це є його робота. Заповнюючи блог виведіть для себе думку, що це потрібно не будь-кому, а саме вам. Завдяки цьому ви бачите свій розвиток, тому підходьте до цього процесу з натхненням та особистою відповідальністю.
На блозі створена сторінка «Самоосвіта». Сюди я маю намір збирати статті, презентації та ін., що може допомогти вчителю самовдосконалюватися.

На даний момент відбувається революція в способі отримання знань. Завдяки розвитку інформаційних технологій знання всюди, треба лише знати спосіб їх отримання. Доступ до знань знецінився, а разом із цим учитель втратив монополію на знання. Але це не означає, що роль вчителя знівелювалась і він тепер непотрібний. Навпаки, роль вчителя зростає. Адже саме йому належить навчити учня спосо­бам отримання знань, навичкам аналізу отриманої інформації, умінню шукати і знаходити необхідні знання, синтезувати їх та створювати нові. Як бачи­мо, сутність проблеми лежить в іншій площині — суспільство потребує нового вчителя, розроблена модель якого зображена на рис. 1. Не можна забувати, що інформаційні технології лише інстру­мент, чарівна паличка, яка дозволяє пустити весь світ у свою кімнату, стати володарем великих над­бань людства, але навчити, що з цим робити може лише вчитель.



Рекомендації
  
  1. Вважати самоосвіту вчителя необхідним чинником для його професійного зростання, реалізації методичної проблеми школи та ефективної роботи в умовах сучасної освіти.
  2. Усім педагогам школи систематично відображати результати педагогічної діяльності в методичних картках, портфоліо.
  3. Керівникам методичних об’єднань контролювати своєчасне заповнення вчителями методичних карток, портфоліо (кожні канікули).
  4. Адміністрації школи під час узагальнення досвіду роботи вчителя в період атестації враховувати ефективність і результативність його самоосвіти.
  5. Керівникам методичних об’єднань забезпечити регулярність оновлення стенда «Мені це було цікаво».
  6. Учителям школи брати участь у професійних конкурсах різного рівня, залучати учнів до дослідницької діяльності, участі в інтелектуальних конкурсах і змаганнях.
Сьогодні можна вчитися із задоволенням. Вчитися можна різними шляхами, і кожен вибирає собі найбільш прийнятний, але хочеться нагадати слова німецького філософа Дістервега: «Ти лише до тієї пори здатний сприяти освіті інших, поки продовжуєш працювати над власною освітою...».



Література
  1. Вчитель: Самооцінювання /упоряд. Н. Мурашко. – К., 2007. – 128с.
  2. Горчинська В.І. Моніторинг реалізації програми «lntel® На­вчання для майбутнього» в 2006 році в Україні (за матеріала­ми аналізу анкет) // http://iteach.com.ua/about/experts/arti-cle.php?articlejd=7.
  3. Гузова Л.П. Развитие профессиональной культуры учителя – фактор успешной работы // Методист. – 2005. - №2. – С.34-37.
  4. Діагностика праці вчителя. /Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2007. – жовтень. –С.64-70.
  5. Довгопол І. Професійна компетентність педагога: методика комплексного дослідження. – Сімферополь, 2006. – 70с.
  6. Драйден Г, ВосДж. Революція в навчанні. — Львів, 2005.
  7. Квадріціус Л.В. Професійна самоосвіта вчителя // Управління школою. – 2006. - №13. – С.35-38.
  8. Морзе Н.В. Роль міжнародної програми «Навчання для май­бутнього» у Державній програмі «Інформаційні та комуніка­ційні технології в освіті і науці» на 2006-2010 роки. // Виступ на міжнародному форумі «Нові горизонти інформаційно-ко­мунікаційних технологій в освіті» у рамках програми «Intel®. Навчання для майбутнього». — Київ, 17 квітня 2008 р.
  9. Національна доктрина розвитку освіти в Україні в XXI століт­ті // II Всеукраїнський з'їзд працівників освіти (7-9 жовтня 2001 року) / Міністерство освіти і науки України. — К., 2002.
  10. Петрікова Н. І. Самоосвіта вчителя - самоціль чи необхідність, міф чи реальність? // http://osvita.ua/school/lessons_summary/administration/37742/
  11. Самоосвіта вчителя. // http://kzsh128.dnepredu.com/uk/site/samoosvita-vchitelya.html
  12. Соф’янц Е. Структура професійної компетентності сучасного педагога // Управління освітою. – 2006. - №17. – С.4-5.
  13. Стадник О.Л. Створення умов для розвитку творчої особистості вчителів // Все для вчителя. – 2005. - №21-22. – С.30-32.
  14. Стецюк Л.І. Методологічні основи діяльності вчителя // Все для вчителя. – 2005. - №23-24. – С.11-28.
  15. Тевлін Б. Резерви підвищення професійної майстерності вчителів // Завуч (Шкільний світ). – 2004. - №11. – С.3-6.
  16. Темченко О. Впровадження інноваційних підходів для підвищення компетентності педагогів // Завуч (Шкільний світ). – 2005. - №13. – С.10 (вкладка).
  17. Тимошенко Ю.О. Створення єдиного освітньо-інформацій­ного простору — шлях до ліквідації «цифрової нерівності» і освіті та підвищення її якості// Вісник Луганського націона­льного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні на­уки, Ч. II. - 2006. - №21(116). — С. 162-173.
  18. Ткачов А.С. Використання інформаційних технологій у на­вчальному процесі загальноосвітньої школи. //Вісник Лу­ганського національного університету імені Тараса Шевчен­ка. Педагогічні науки, Ч. II. — 2007. — №21(137). — С.161-166.

Цитати по темі
Учитель повинен більше працювати не на уроці, а готуючись до нього.
В.О.Сухомлинський

Давня мудрість говорить: Хто стоїть на місці, той відстає. А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя.

Вчитель готується до гарного уроку все життя. Така духовна й філософська основа професії й технології нашої праці: щоб дати учневі іскорку знань, вчителеві необхідно вбрати ціле море світла.
В.О.Сухомлинський

Виховання, отримане людиною, закінчено, досягло своєї мети, коли людина настільки дозріла, що володіє силою і волею самого себе утворювати протягом подальшого життя, і знає спосіб і засоби, як вона це може здійснити як індивідуум, що впливає на світ.
А. Дістервег

Кожен день, в який ви не поповнили своєї освіти хоча б маленьким, але новим для вас шматком знання... вважайте безплідно і не зворотно для себе загиблим.
К. С. Станіславський