Одним із пріоритетних напрямів
розвитку освіти є активне впровадження інформаційних технологій у навчальний
процес.
Слід зазначити, що для
використання HIT вчителі зовсім не обов'язково
повинні знати відповідні мови програмування, вміти складати власні алгоритми і
програми, знати фізичні, арифметичні та логічні принципи побудови і дії
персональних комп'ютерів тощо. Головне — досконале знання своєї предметної
сфери і методики використання програмного продукту.
Використання під час лекції мультимедійних
презентацій дає змогу підключити до засвоєння інформації візуальні механізми
сприйняття. Крім того, наявність тексту лекцій в електронному вигляді, до якого
учні мають доступ в будь-який час та можуть роздрукувати і мати перед собою
під час лекції, дає змогу відійти від традиційної системи викладання
«лекція-конспект», коли під час викладання наприклад, нової теми, вчитель часто
намагається подати якнайбільші обсяги інформації, які учням доводиться механічно
записувати без можливості зрозуміти сутність теми.
З метою реалізації означених проблем
мною розроблено мультимедійні презентації до уроків, мета яких - сформувати
знання, вміння та навички, які потрібні для усвідомлення даної теми, сприяти
свідомому засвоєнню матеріалу, а також зрозуміти складний теоретичний матеріал
навчальних підручників та посібників.
Доцільність використання мультимедійних
презентацій з математики зумовлена:
•
інтенсифікацією навчання за рахунок економії
навчального часу при використанні слайдів;
•
підвищенням наочності матеріалу та полегшенням його
сприйняття завдяки компактному і чіткому поданню навчальної інформації;
•
розширенням та поглибленням змісту навчання з
дисципліни, що вивчається;
•
здійсненням оперативного зворотного зв'язку за
допомогою зорового контакту з класом.
Ефективним способом подання
інформації є використання мультимедійного проектора та комп'ютерної програми PowerPoint, що дає змогу спроектувати потрібні та заздалегідь
підготовлені на комп'ютері слайди на екран.
Готуючись до лекції, можна не писати
її детальний текст, адже його не доводиться читати. Це дозволяє вільно
викладати матеріал, користуючись складеним планом лекції та основними тезами її
викладу.
Важливу роль у висвітленні
навчального матеріалу з математики відіграє виділення основних ідей
презентації, що зводиться до вирішення таких основних завдань:
•
основна мета презентації;
•
ефективність запам'ятовування основних ідей теми,
що висвітлюється.
Щоб реалізувати мету конкретної
лекції, потрібно ретельно підібрати матеріал слайдів, супроводжувати презентацію
чіткими аргументованими викладками, дотримуватися емоційності викладу.
Корисно включити додаткову інформацію,
яку можна використовувати для підтримки основних ідей лекції. Тобто, після
того, як виділені основні ідеї презентації, треба підібрати матеріал, що
супроводжує ці ідеї.
Такою додатковою інформацією
можуть бути: приклади, порівняння, ілюстрації, історичний матеріал, графіки,
таблиці тощо.
Розміщення блоків інформації на
поверхні екрана і їх взаємодія з освітленим простором екрана має важливе
значення. Саме кількість і розміщення освітленого простору на екрані відіграє
найважливішу роль як в знаходженні потрібного фрагмента матеріалу із загальної
їх екранної множини, так і в сприйнятті інформаційного змісту фрагментів
тексту. Тут важлива не тільки відстань між окремими розділами тексту, а й
розміщення заголовків, співвідношення кеглів, зображень заголовків і
фрагментів рядового тексту.
Важливим позитивним чинником є
кольорове зображення слайдів.
Кольором бажано виділяти такі
фрагменти:
•
текстові заголовки;
•
блоки певного тексту;
•
графіки та ілюстрації;
•
освітлені простори, які звичайно виділяються
світлими тонами (наприклад, жовтим, світло-зеленим, блідо-рожевим та ін.);
•
кольором можна виділяти всі гіпертекстові
посилання.
Колір — привабливий чинник, він
відіграє важливу роль у розпізнаванні інформаційних фрагментів, не кажучи вже
про його суб'єктивну привабливість. Тому слід ретельно підбирати колірні
відтінки, прагнучи до гармонійного їх поєднання, що не викликало б в учнів
негативних емоцій.
Види використовуваної графіки та
ілюстрацій - ще один з аспектів оформлення інтерфейсу поверхні екрана.
Ілюстрації і графіка складні для розробки, але мають суттєву перевагу, оскільки
графічна форма подання матеріалу характеризується великим інформаційним
обсягом і швидкістю сприйняття інформації.
Мовні якості електронного тексту
в презентаціях значно відрізняються від відповідних характеристик друкарського
тексту, тому слід використовувати переважно короткі чіткі і лаконічні фрази,
орієнтуючись на привабливість та ясність викладу тексту.
Загальновідомо, що будь-яка інформація
набагато краще сприймається, коли вона викликає позитивні емоції. Тому, щоб
провести презентацію на високому рівні, вчителю треба проявити
організованість; мати хороший словниковий запас; володіти почуттям гумору;
керувати класом, проявляючи гнучкість у висвітленні основних ідей; емоційно
висвітлювати теоретичний матеріал. Основна ж вимога до вчителя - це ентузіазм
і настрій на досягнення мети, бо саме поставлені цілі визначають вибір форм і
методів навчання, які дають змогу швидше досягти мети заняття; впливають на
підвищення мотивації учнів та ступінь засвоєння навчального матеріалу;
здатність до тривалого запам'ятовування нових знань; сприяють формуванню умінь
використовувати одержані знання і навички в роботі; спонукають до творчого
підходу використання знань; стимулюють потребу в їх удосконаленні і
поглибленні.
Як приклад, наводжу презентацію
«Чотирикутник»
Мета: використання на уроках теоретичного матеріалу для
пояснення теми "Чотирикутник" з використанням презентацій і вчителя і
учня.
Завдання: узагальнити теоретичний матеріал з тем: "Чотирикутник
і його елементи", "Паралелограм та його властивості",
"Прямокутник та його властивості", "Ромб та його
властивості", "Квадрат".
Опис
даної розробки.
Тема "Чотирикутники"
займає значне місце у геометрії, зокрема в планіметрії. В даній презентації
узагальнено теоретичний матеріал з тем: "Чотирикутник і його
елементи", "Паралелограм та його властивості", "Прямокутник
та його властивості", "Ромб та його властивості", "Квадрат
та його властивості".
Цінність цієї розробки полягає у таких моментах:
•
викладено весь теоретичний матеріал, крім того
міститься інформація, яка виходить за межі навчальної програми;
•
містяться історичні відомості про кожен вид
чотирикутника, походження термінів, вчених, які їх вивчали;
•
сфера використання чотирикутників та їх застосування
в навколишньому світі.
Значення цієї роботи для вчителя математики є досить великим.
По-перше, вона дає можливість, як зекономити час у підготовці
до уроків, так і в проведенні самого уроку.
По-друге, містить диференціацію навчального матеріалу для
учнів, які цікавляться математикою більш поглиблено.
По-третє, якщо учень по певних причинах не зміг відвідати
урок, то завдяки флешці чи дискові зможе опрацювати матеріал вдома самотужки з
більшим інтересом, ніж просто читати підручник.
По-четверте, практичні приклади (малюнки, фотографії),
допомагають учневі зрозуміти важливість геометрії, як науки в повсякденному
житті, а не сприймати її як "сухої" та непотрібної звичайній людині.
Така презентація не тільки
зацікавлює дітей навчальним матеріалом, а й заохочує їх до самостійного
дослідження геометрії та створення власних презентацій на потрібну тематику.
(Приклади учнівських презентацій додаються) Адже для того, щоб знайти цікаві
відомості чи ілюстрації учень мусить попрацювати з літературою чи Інтернетом,
що в свою чергу його всебічно розвиває.
На відміну від класичного уроку,
урок з проведенням презентації сприяє глибшому засвоєнню навчального матеріалу,
викликає інтерес до предмету, бажання самостійно працювати, адже краще один раз
побачити, чим сто разів почути.
ЛІТЕРАТУРА
1.
Болонський процес: трансформація навчального процесу у технологію
навчання. Матеріали III Міжнародної наук.-метод, конф. — К.: Вид-во ДУІКТ, 2006
— 349 с.
2.
Гризун Л. Е. Дидактичні особливості сучасного комп'ютерного підручника // Засоби
навчальної та науково-дослідної роботи: 36. наук, праць / За заг. ред. проф. В.
І. Євдокимова, проф. 0. М. Микитюка. — Харків: ХДПУ, 2000. — Вип.. 13. — 262 с.
3.
Дуг Лоу. PowerPoint 2003 для «чайников». — К.: Діалектика, 2003. — 304 с.
4.
Кравцова А., Усенков Д. Изучаем PowerPoint. — М.: Образование и
информатика, 2003. — 400 с.
5.
Кассер Б. Использование Microsoft Power Point. — К.: Діалектика, 1997. —
320 с.