Використання мультимедійних презентацій у навчальному процесі

Одним із пріоритетних напрямів розвитку освіти є активне впро­вадження інформаційних технологій у навчальний процес.
Слід зазначити, що для використання HIT вчителі зовсім не обо­в'язково повинні знати відповідні мови програмування, вміти складати власні алгоритми і програми, знати фізичні, арифметичні та логічні принципи по­будови і дії персональних комп'ютерів тощо. Головне — досконале знання своєї предметної сфери і методики ви­користання програмного продукту.
Використання під час лекції муль­тимедійних презентацій дає змогу підключити до засвоєння інформації візуальні механізми сприйняття. Крім того, наявність тексту лекцій в елект­ронному вигляді, до якого учні мають доступ в будь-який час та мо­жуть роздрукувати і мати перед собою під час лекції, дає змогу відійти від традиційної системи викладання «лекція-конспект», коли під час викладання наприклад, нової теми, вчитель часто намагаєть­ся подати якнайбільші обсяги інфор­мації, які учням доводиться меха­нічно записувати без можливості зро­зуміти сутність теми.
З метою реалізації означених проб­лем мною розроблено мультимедійні презен­тації до уроків, мета яких - сформувати знання, вміння та навички, які потрібні для усвідомлення даної теми, сприяти свідомому засвоєнню матеріалу, а також зро­зуміти складний теоретичний матеріал навчальних підручників та посібників.
Доцільність використання мульти­медійних презентацій з математики зу­мовлена:
         інтенсифікацією навчання за раху­нок економії навчального часу при ви­користанні слайдів;
         підвищенням наочності матеріалу та полегшенням його сприйняття завдяки компактному і чіткому поданню на­вчальної інформації;
         розширенням та поглибленням змісту навчання з дисципліни, що ви­вчається;
         здійсненням оперативного зворотного зв'язку за допомогою зорового контакту з класом.
Ефективним способом подання інформації є використання мультимедійного проектора та комп'ю­терної програми PowerPoint, що дає змогу спроектувати потрібні та зазда­легідь підготовлені на комп'ютері слайди на екран.
Готуючись до лекції, можна не пи­сати її детальний текст, адже його не доводиться читати. Це дозволяє вільно викладати матеріал, користуючись складеним планом лекції та основними тезами її викладу.
Важливу роль у висвітленні навчаль­ного матеріалу з математики відіграє виділення основних ідей презентації, що зводиться до вирішення таких основ­них завдань:
         основна мета презентації;
         ефективність запам'ятовування ос­новних ідей теми, що висвітлюється.
Щоб реалізувати мету конкретної лекції, потрібно ретельно підібрати ма­теріал слайдів, супроводжувати презен­тацію чіткими аргументованими ви­кладками, дотримуватися емоційності викладу.
Корисно включити додаткову інфор­мацію, яку можна використовувати для підтримки основних ідей лекції. Тоб­то, після того, як виділені основні ідеї презентації, треба підібрати матеріал, що супроводжує ці ідеї.
Такою додатковою інформацією можуть бути: приклади, порівняння, ілюстрації, історичний матеріал, графіки, таблиці тощо.
Розміщення блоків інформації на поверхні екрана і їх взаємодія з освіт­леним простором екрана має важливе значення. Саме кількість і розміщення освітленого простору на екрані відіграє найважливішу роль як в знаходженні потрібного фрагмента матеріалу із за­гальної їх екранної множини, так і в сприйнятті інформаційного змісту фрагментів тексту. Тут важлива не тільки відстань між окремими розділа­ми тексту, а й розміщення заголовків, співвідношення кеглів, зображень за­головків і фрагментів рядового тексту.
Важливим позитивним чинником є кольорове зображення слайдів.
Кольором ба­жано виділяти такі фрагменти:
         текстові заголовки;
         блоки певного тексту;
         графіки та ілюстрації;
         освітлені простори, які звичайно виділяються світлими тонами (наприк­лад, жовтим, світло-зеленим, блідо-ро­жевим та ін.);
         кольором можна виділяти всі гіпертекстові посилання.
Колір — привабливий чинник, він відіграє важливу роль у розпізнаванні інформаційних фрагментів, не кажучи вже про його суб'єктивну приваб­ливість. Тому слід ретельно підбирати колірні відтінки, прагнучи до гармоній­ного їх поєднання, що не викликало б в учнів негативних емоцій.
Види використовуваної графіки та ілюстрацій - ще один з аспектів офор­млення інтерфейсу поверхні екрана. Ілюстрації і графіка складні для роз­робки, але мають суттєву перевагу, ос­кільки графічна форма подання мате­ріалу характеризується великим інфор­маційним обсягом і швидкістю сприйняття інформації.
Мовні якості електронного тексту в презентаціях значно відрізняються від відповідних характеристик друкарсько­го тексту, тому слід використовувати переважно короткі чіткі і лаконічні фрази, орієнтуючись на привабливість та ясність викладу тексту.
Загальновідомо, що будь-яка інфор­мація набагато краще сприймається, коли вона викликає позитивні емоції. Тому, щоб провести презентацію на ви­сокому рівні, вчителю треба проявити організованість; мати хороший словни­ковий запас; володіти почуттям гумору; керувати класом, проявляючи гнучкість у висвітленні основних ідей; емоційно висвітлювати теоретичний ма­теріал. Основна ж вимога до вчителя - це ентузіазм і настрій на досягнення мети, бо саме поставлені цілі визнача­ють вибір форм і методів навчання, які дають змогу швидше досягти мети за­няття; впливають на підвищення моти­вації учнів та ступінь засвоєння на­вчального матеріалу; здатність до три­валого запам'ятовування нових знань; сприяють формуванню умінь викорис­товувати одержані знання і навички в роботі; спонукають до творчого підходу використання знань; стимулюють по­требу в їх удосконаленні і поглибленні.

Як приклад, наводжу презентацію «Чотирикутник»
Мета: використання на уроках теоретичного матеріалу для пояснення теми "Чотирикутник" з використанням презентацій і вчителя і учня.
Завдання: узагальнити теоретичний матеріал з тем: "Чотирикутник і його елементи", "Паралелограм та його властивості", "Прямокутник та його властивості", "Ромб та його властивості", "Квадрат".
Опис даної розробки.
Тема "Чотирикутники" займає значне місце у геометрії, зокрема в планіметрії. В даній презентації узагальнено теоретичний матеріал з тем: "Чотирикутник і його елементи", "Паралелограм та його властивості", "Прямокутник та його властивості", "Ромб та його властивості", "Квадрат та його властивості".
Цінність цієї розробки полягає у таких моментах:
         викладено весь теоретичний матеріал, крім того міститься інформація, яка виходить за межі навчальної програми;
         містяться історичні відомості про кожен вид чотирикутника, походження термінів, вчених, які їх вивчали;
         сфера використання чотирикутників та їх застосування в навколишньому світі.
Значення цієї роботи для вчителя математики є досить великим.
По-перше, вона дає можливість, як зекономити час у підготовці до уроків, так і в проведенні самого уроку.
По-друге, містить диференціацію навчального матеріалу для учнів, які цікавляться математикою більш поглиблено.
По-третє, якщо учень по певних причинах не зміг відвідати урок, то завдяки флешці чи дискові зможе опрацювати матеріал вдома самотужки з більшим інтересом, ніж просто читати підручник.
По-четверте, практичні приклади (малюнки, фотографії), допомагають учневі зрозуміти важливість геометрії, як науки в повсякденному житті, а не сприймати її як "сухої" та непотрібної звичайній людині.
Така презентація не тільки зацікавлює дітей навчальним матеріалом, а й заохочує їх до самостійного дослідження геометрії та створення власних презентацій на потрібну тематику. (Приклади учнівських презентацій додаються) Адже для того, щоб знайти цікаві відомості чи ілюстрації учень мусить попрацювати з літературою чи Інтернетом, що в свою чергу його всебічно розвиває.
На відміну від класичного уроку, урок з проведенням презентації сприяє глибшому засвоєнню навчального матеріалу, викликає інтерес до предмету, бажання самостійно працювати, адже краще один раз побачити, чим сто разів почути.

ЛІТЕРАТУРА
1.             Болонський процес: трансформація навчаль­ного процесу у технологію навчання. Матеріали III Міжнародної наук.-метод, конф. — К.: Вид-во ДУІКТ, 2006 — 349 с.
2.             Гризун Л. Е. Дидактичні особливості сучасного комп'ютерного підручника // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: 36. наук, праць / За заг. ред. проф. В. І. Євдокимова, проф. 0. М. Микитюка. — Харків: ХДПУ, 2000. — Вип.. 13. — 262 с.
3.             Дуг Лоу. PowerPoint 2003 для «чайников». — К.: Діалектика, 2003. — 304 с.
4.             Кравцова А., Усенков Д. Изучаем PowerPoint. — М.: Образование и информатика, 2003. — 400 с.
5.             Кассер Б. Использование Microsoft Power Point. — К.: Діалектика, 1997. — 320 с.