Світ змінюється з надзвичайною швидкістю. Усі ми, бажаємо цього чи ні,
стали не лише свідками інформаційної революції, а й її учасниками. Відбувається
переоцінка багатьох цінностей - від духовно-культурних до матеріально - економічних,
перехід від нестримного прагнення кількісних показників економічного розвитку
до покращення якості життя, стабільного розвитку й екологічної безпеки. За таких
умов виникає гостра необхідність створення такого суспільства, яке займалось
би безперервним збільшенням «розумової сили» роду людського. Надзвичайно
важливим стає масова освіта, вибудувана на засадах фундаментальних досягнень
науки. Сучасна система освіти виникла в умовах індустріального суспільства, яка
діє за схемою: «виробництво - освіта - наука». Займаючи нішу між виробництвом
та наукою, освіта повинна відповідати як рівню розвитку суспільного
виробництва, так і стану науки. До другої половини XX століття крайні елементи
цієї системи — виробництво та наука розвивались досить швидкими темпами, у
той час як освіта еволюціонувала досить повільно. Як наслідок виникли досить
глибокі протиріччя між виробництвом та наукою, з одного боку, та освітою, з
іншого.
Наприкінці 60-х — початку 70-х років XX століття став вимальовуватись
магістральний напрямок розвитку сучасної системи освіти — курс на індивідуалізацію,
самостійність навчання як визначальної умови становлення творчої особистості.
Такому рішучому повороту сприяють принципово нові можливості отримання,
засвоєння та, відповідно, використання інформації. Усе це призвело до якісних
змін у системі освіти. Стало зрозуміло, що існуюча традиційна система освіти
потребує суттєвих змін. Для цього необхідно знати потреби майбутнього, якісно
трансформувати структуру системи освіти, раціоналізувати її зміст, здійснити
зміни в методиці навчання з урахуванням інтересів учнів, врахуванням швидкого
старіння отриманих знань, подання в процесі навчання випереджаючої
інформації, навчання вчитися усе життя та самостійно тощо. Важливим також є
встановлення правильного балансу між стандартизацією та варіативністю в навчальних
програмах, використання широких можливостей інформаційної техніки в процесі
навчання. Саме такі зміни відбуваються в сучасному суспільстві. Зрозуміло, що процес
вирівнювання системи «виробництво — освіта — наука» відбувається, пришвидшується
та дає більш ефективні та якісні зміни за умови застосування інформаційних
технологій.
На жаль, не всі освітяни усвідомлюють неминучість інформатизації
навчального процесу, необхідність оволодівати новими формами та методами роботи,
залучаючи до процесу викладання і комп'ютер, й Інтернет, і різноманітні
мультимедійні засоби. У колі освітян постійно ведуться дискусії, чи потрібний
комп'ютер і все, що з ним пов'язано на уроці. Є палкі прихильники таких
нововведень і такі ж палкі противники. У кожного з них є вагомі аргументи, але
часто-густо такі дискусії ведуться без врахування сучасної картини світу. Ніби
ті, хто вчить у школі, і ті, хто вчиться, живуть в якомусь особливому
відірваному від реального світі. А, значить, проблема використовувати комп'ютер
чи ні для них стає лише формальною. Дійсно, за таких умов можна пояснити
теорему Піфагора, правила правопису або особливості хімічної реакції за
допомогою звичайної дошки та крейди. Навіщо для цього опановувати складний
електронний інструмент? Це і безпечніше, і менше затрат, і, що особливо
важливо, добре знайоме і випробуване не одним поколінням учителів. Але ж
діти, навчаючись та закінчуючи школу за таких умов викладання, не отримають
найголовнішого — вони не знатимуть, що робити з отриманими знаннями далі. Так
би мовити, пасивні знання зараз мало чого варті. Суспільство потребує людей, що
вміють самостійно визначати потреби, здобувати інформацію, аналізувати її та
синтезувати нові знання. Що особливо важливо, ця людина повинна все це робити
досить швидко, використовуючи сучасну техніку та спираючись на найновіші
наукові досягнення. Лише за таких умов можливий успіх. Перефразовуючи давно
відому істину, можна сказати, що зараз мало розказати про рибу та показати, як
її ловити, мало дати вудку і навчити нею користуватися, треба зробити так, щоб
учень намагався самостійно вдосконалити і процес, і приладдя, тим самим прокладати
власну дорогу до успіху.
Наші учні — діти вже нового інформаційного суспільства, на відміну від
більшості вчителів, які виросли, здобули освіту та досягли певних кар'єрних
успіхів за часів суспільства індустріального. Саме тому бачення мети та засобів
навчання часто в учителів та учнів не збігаються. І учні цілком виправдано
вважають своїх учителів не здатними дати їм те, чого вони потребують, уроки в
школі нудними, а знання, які вони отримають на уроках, непотрібними. Діти
рухаються в ногу з часом, ми ж, учителі, намагаємось їх наздогнати і при цьому
зберегти певний статус.
Ще однією особливістю сучасного суспільства є гостра потреба, можна навіть
сказати необхідність, безперервного навчання протягом усього життя. Особливо це
стосується вчителів, які як лакмусовий папірець повинні реагувати на нові
виклики та потреби суспільства, що змінюється, пам'ятаючи, що вони не просто
дають знання своїм вихованцям, вони готують їх до життя у цьому суспільстві, а
значить, зобов'язані зробити все, аби їхні учні могли легко в ньому
адаптуватися.
Саме про це зазначено у Національній доктрині розвитку освіти в Україні в
XXI столітті: «Суспільству, що розвивається, потрібні сучасно освічені, моральні,
підприємливі люди, які здатні самостійно приймати відповідальні рішення в
ситуації вибору, бути мобільними, динамічними, конструктивними фахівцями,
володіти розвиненим почуттям відповідальності за долю країни» [4, с. 139].
Досить часто ми стикаємося з небажанням учителів освоювати комп'ютерні
технології, яке викликане незнанням. Саме незнання і породжує небажання. Але
незнання не є першопричиною, а, у свою чергу, є наслідком декількох причин, які
вже давно відомі, але, не зважаючи на час, не втрачають своєї актуальності.
А саме:
- страх учителя проявити перед учнями свою некомпетентність;
- страх учителя від усвідомлення того, що є велика різниця між
швидкістю розвитку інформаційних технологій та його (учителя) можливостями;
- складність в опануванні азами комп'ютерної грамотності самостійно, а
потім/або у вдосконаленні набутих навичок у рамках підвищення
кваліфікації;
- відсутність вільного доступу кожного вчителя до комп'ютерної техніки
та Інтернету;
- відсутність методики використання ІКТ у процесі викладання
конкретного предмету;
- складність у застосуванні навчального ППЗ безпосередньо на уроці;
- відсутність будь-якого стимулювання вчителя у цьому напрямку тощо.
І в результаті маємо відсутність мотивації вчителя до нововведень.
Більшість цих проблем не нові, їх намагаються вирішувати на рівні держави
та регіонів. Існують багаторічні цільові державні та регіональні програми, які
фінансуються і виконуються, а проблеми залишаються. На жаль, необхідно
констатувати — ми не встигаємо за потребами часу.
Тим не менше, з тих семи проблем, що наведені вище, можна відзначити певний
прогрес. Кілька років тому найгострішою проблемою була відсутність техніки в
школах, більшість вчителів взагалі не замислювались про застосування ІКТ у
своїй практиці і перед ними не поставала проблема їх освоєння. Зараз
пріоритети змінились. Техніка прийшла в школи, Інтернет став більш доступним,
створено та апробовуються ППЗ практично для всіх шкільних предметів і від
учителів тепер вимагають все це використовувати. Але мотивації до цього в
учителя як не було, так і нема. Рядовий учитель опинився сам на сам з проблемою
«Я і комп'ютер».
Повертаючись до державної підтримки вчителя у вирішенні цієї проблеми,
зазначимо, що розвиток інформаційних технологій задекларовано у провідних
державних документах у галузі освіти як один із пріоритетних напрямів державної
політики щодо модернізації шкільного навчання. Зокрема, у Національній
доктрині розвитку освіти, Концепції загальної середньої освіти (12-річна
школа), реалізовується Державна програма «Інформаційні та комунікаційні
технології в освіті і науці» на 2006-2010 pp. У світлі впровадження
інформаційних технологій у шкільний педагогічний процес важливою подією було
також підписання у 2003 році меморандумів про співпрацю між Міністерством
освіти і науки України й корпораціями Microsoft та Intel, одним із проявів такої співпраці
стали програми «Intel®. Навчання для майбутнього» та
«Microsoft. Партнерство в навчанні»,
головною метою яких є навчання вчителів застосовувати інформаційно-комунікаційні
технології у викладанні навчальних предметів відповідно до Державного стандарту
освіти України.
У Новокочубеївській школі пройшли тренінг за програмою «Intel®. Навчання для
майбутнього» майже всі вчителі. Ця програма у нас реалізовується з 2005 року.
З цього року школа є опорним навчальним закладом району, яка стала тренінговим
центром програми. На даний час в школі проведено 6 тренінгів, учасниками яких
було 55 вчителів Новокочубеївської, Чапаєвської, Водянської, Флорівської шкіл
та головний спеціаліст відділу освіти Чутівської РДА.
«Справжню роль комп'ютера можна виявити тоді, коли він стане справжнім
навчальним знаряддям у руках учня», - стверджує Пат Нолан [2, с. 420]. Але
спочатку комп'ютер повинен стати інструментом учителя, чарівною валізкою, яка
з легкістю відкривала би шлях до знань його вихованцям. На сьогоднішньому
етапі учень в більшості випадків володіє комп'ютером краще за вчителя.
Як здолати бар'єри, що стоять між учителем та комп'ютером? У першу чергу,
необхідно якнайшвидше досягнути загальної комп'ютерної грамотності педагогів.
Для цього в системі курсів підвищення кваліфікації повинен бути обов'язковий
блок для всіх без винятку вчителів.
З 2007 року я викладаю курс лекцій в ПОІППО для вчителів математики за
темою «Методика впровадження у навчально- виховний процес ЗНЗ електронних
засобів навчального призначення при навчанні математики». Під час
лекцій ознайомлюю вчителів з можливостями ІКТ та методикою їх впровадження у
навчально-виховний процес. Зокрема, на прикладі ЕЗНП «Математика, 5, 6 класи»,
«Алгебра, 7-11 класи», «Геметрія, 7-11 класи», програми «Advanced Grapher» та ін.
Але враховуючи, що початковий рівень володіння комп'ютером у вчителів
різний, необхідно, щоб кожен вчитель математики, перед тим як їхати на курси
підвищення кваліфікації, пройшов курси «Основи комп’ютерної грамотності» при
школі, які може провести шкільний вчитель інформатики або освоїти даний курс
самостійно за відповідними посібниками, наприклад Є.А.Шестопалова «Основи
комп’ютерної грамотності». Такі курси я провів у Новокочубеївській школі ще у
2004 році, як тільки ми отримали перший комп’ютерний клас. З того часу,
більшість вчителів нашої школи використовує ІКТ на власних уроках. Це дало право
нашому педагогічному колективу взяти участь у Всеукраїнському проекті «Рівний
доступ до якісної освіти», в рамках якого ми отримали ще один комп’ютерний
клас.
Такий початковий курс допоможе кожному вчителю, так би мовити, знайти
себе у цьому середовищі, спробувати свої сили, відчути свої можливості і
можливості комп'ютера. Звичайно, заставити вчителя не можна, але дати
можливість спробувати просто необхідно.
Для того щоб щось змінилося у ставленні до ІКТ, у навчанні в більшості
вчителів, на мій погляд, необхідно зробити кілька кроків.
1. Надати реальний, а не декларативний, доступ до комп'ютерів кожному вчителю,
особливо в позаурочний час.
2. Створити умови для активного живого обміну досвідом між учителями, які
починають використовувати ІКТ на уроках, і тими, що вже ефективно це роблять.
3. Розробити державний стандарт інформаційної компетентності педагогів, що
враховувався би під час атестації педагогічних кадрів.
На даний момент відбувається революція в способі отримання знань. Завдяки
розвитку інформаційних технологій знання всюди, треба лише знати спосіб їх
отримання. Доступ до знань знецінився, а разом із цим учитель втратив монополію
на знання. Але це не означає, що роль вчителя знівелювалась і він тепер
непотрібний. Навпаки, роль вчителя зростає. Адже саме йому належить навчити
учня способам отримання знань, навичкам аналізу отриманої інформації, умінню
шукати і знаходити необхідні знання, синтезувати їх та створювати нові. Як бачимо,
сутність проблеми лежить в іншій площині — суспільство потребує нового вчителя,
розроблена модель якого зображена на рис. 1. Не можна забувати, що інформаційні
технології лише інструмент, чарівна паличка, яка дозволяє пустити весь світ у
свою кімнату, стати володарем великих надбань людства, але навчити, що з цим
робити може лише вчитель.
Рис. 1
Література
1. Горчинська В.І. Моніторинг реалізації програми «lntel® Навчання для майбутнього» в 2006
році в Україні (за матеріалами аналізу анкет) // http://iteach.com.ua/about/experts/arti-cle.php?articlejd=7.
2. Драйден Г, ВосДж. Революція в навчанні. — Львів, 2005.
3. Морзе Н.В. Роль міжнародної програми «Навчання для майбутнього» у
Державній програмі «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці»
на 2006-2010 роки. // Виступ на міжнародному форумі «Нові горизонти
інформаційно-комунікаційних технологій в освіті» у рамках програми «Intel®. Навчання для майбутнього». —
Київ, 17 квітня 2008 р.
4. Національна доктрина розвитку освіти в Україні в XXI столітті // II
Всеукраїнський з'їзд працівників освіти (7-9 жовтня 2001 року) / Міністерство
освіти і науки України. — К., 2002.
5. Тимошенко Ю.О. Створення єдиного освітньо-інформаційного простору — шлях
до ліквідації «цифрової нерівності» і освіті та підвищення її якості// Вісник
Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки,
Ч. II. - 2006. - №21(116). — С. 162-173.
Ткачов А.С. Використання інформаційних технологій у
навчальному процесі загальноосвітньої школи. //Вісник Луганського
національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, Ч. II. —
2007. — №21(137). — С.161-